Eye tracking badanie – nowoczesna metoda badań marketingowych!
Eye tracking badanie to metoda, podczas której śledzimy drogę wzroku. Bardzo często metoda ta wykorzystywana jest podczas tworzenia stron internetowych lub sklepów on-line. Eye tracking badanie dotyczy:
- produktów fizycznych (opakowań),
- obrazu wyświetlanego na monitorze,
- treści oraz jej rozmieszczenia.
Obecnie badania te są coraz popularniejsze i dotyczą wielu dziedzin życia. Dzięki tym badaniom możliwe jest zorientowanie się na co internauci zwracają uwagę, jakie witryny przyciąga ich wzrok, jakie linki są zazwyczaj ignorowane, jakie kwestie są pomijane, a jakie spostrzeżone przez nas.

Eye tracking badanie – ocenianie ruchu gałki ocznej
Eye tracking polega na śledzeniu gałek ocznych kamerą oraz przy użyciu diod elektroluminescencyjnych, które umieszczane są w rogu ekranu. Dzięki tej metodzie określić można, jakie elementy w sposób szczególny przyciągane są przez wzrok człowieka, oraz na jakie elementy patrzy dłużej, a jakie pomija. Otrzymane wyniki w trakcie badań przedstawione są w formie:
-
- mapy cieplnej – przedstawia intensywność skupienia w określonym punkcie,
- ścieżki skanowania – przestawia kolejność postrzegania poszczególnych obszarów,
- obszaru zainteresowania – przedstawia elementy, które przyciągają szczególną uwagę w procentach,
- odwróconej mapy cieplnej – przedstawia jedynie obszary obserwowane przez badanego.
Wykorzystanie badań – Eye tracking badanie
Metoda eye trackingowa wykorzystywana jest przede wszystkim podczas takich działań jak:
- tworzenie przekazów reklamowych,
- rozkład produktów na półkach sklepowych,
- webwriting.